Дистанційна форма навчання змінила звичайний режим роботи багатьох студентів та викладачів. Активно запрацювали нові технології, все стало в дії тут і зараз.
Багато вже чули про складнощі навчання в такому режимі. Але сьогодні, щоб дистанційка не перетворилася на імітацію навчання, вважаю за необхідне зосередитися на якості навчального процесу та ефективних інструментах комунікації. Спілкуючись з багатьма колегами, розумію, що деякі питання треба піднімати та обговорювати.
Отже, на що варто звернути увагу під час дистанційки?
По-перше, коли переходимо на дистанційну форму навчання, важливо налаштувати окремі комунікаційні платформи, які б сприяли виведенню навчальної комунікації в окремий простір. Адже спілкуватися зі студентами треба постійно, і ось тут бажано не змішувати платформи для приватних та ділових комунікацій під час навчання (мабуть, кожен зіткнувся з цим у перший тиждень карантину, коли більшість студентів надсилала завдання на вашу електронну пошту – так, і тут все змішалося) :). Тому дуже важливим на цьому етапі є вироблення чіткого управління комунікацією під час навчання.
Для цього корисною вважаю платформою Google Classrom, що дозоляє вибудувати ефективну взаємодію з кожним студентом під час вивчення нового матеріалу, перевірки домашніх завдань, реалізації творчих проектів тощо. При цьому пам'ятаємо: варто дозовано подавати інформацію на кожну пару, чітко встановлювати дедлайни для виконання домашніх завдань, перевіряти й оцінювати виконані завдання, надсилати коментарі на студентську роботу тощо. Ось саме тоді навчання стає системним.
Для збереження лекційних матеріалів чудовою платформою вважаю Google-диск: з кожної дисципліни створюємо папку, в яку поступово завантажуємо всі лекційні матеріал до кожної пари (з переліком основних питань, які розглядаєте; сучасним списком літератури, бажано з посиланнями на корисні інтернет-джерела тощо). Це дає можливість студентові переглянути лекційний матеріал, повторити основні положення. Крім того, це дуже корисно для тих студентів, у кого слабкий інтернет-зв'язок або є певні причини, через які вони не змогли взяти участь у лекції в онлайн-режимі.
Щодо навчання в реальному часі, то варто знайти зручну програму для відеоконференцій, що дозволить проводити лекції, семінари, презентації та захисти творчих проектів тощо. Для спілкування з невеликою аудиторією я обрала Zoom, що дозволяє продемонструвати екран, переглянути презентації, надати слово тому чи іншому студентові, інколи навіть вимкнути тих, хто може заважати (наприклад, помішуючи ложкою цукор у своїй улюбленій чашечці) :)
При цьому варто звернути увагу на складнощі (й фізичні, й психологічні) щодо проведення всіх пар у Zoom. Мабуть, всі погодяться, що читати лекції, будучи в синхронному включенні зі студентами цілий робочий день (якщо у тебе, наприклад, 4 пари), дуже складно. І тут на допомогу пропоную змішане навчання! Сьогодні у відкритому доступі - незвичайні для цього ресурси! Дайте студентам на опрацювання свою записану відеолекцію або відеолекцію відомого фахівця, надайте додаткові матеріали для самостійного опрацювання. А під час проведення своєї лекції в Zoom поділіть її умовно на певні блоки. Наприклад, хвилин 20-35 – ваш лекційний матеріал, потім – дискусія, відповіді на питання студентів, обговорення прослуханої відеолекції та/чи прочитаних матеріалів (реальна перевернута піраміда навчання в дії! сподіваюсь, що зовсім скоро вона активно буде застосовуватися всіма викладачами). Інколи можна швиденько виконати зі студентами певне завдання (це дає можливість переглянути, хто і як працює тут і зараз). Адже під час дистанційного навчання необхідний постійний контакт «викладач – студент».
Для організації командної роботи раджу використовувати Google-документ: ви відразу спостерігаєте, як виконується те чи інше завдання, відразу бачите реальний результат. І до того ж це сприяє формуванню навички командної роботи в онлайн-режимі (сьогодні це дуже затребувано часом).
Далі нас чекають нові виклики: розробка ефективних завдань для перевірки вмінь та навичок студентів (і не лише у тестовій формі!), захист курсових та дипломних проектів. Сподіваюсь, ми в цьому теж будемо на висоті.
І ще одна важлива заувага: при дистанційному навчанні раджу кожному викладачеві час від часу дивитися на навчальний процес очима студентів, переглядати обсяги та якість навчальних матеріалів, які надаєте для опрацювання, обсяги та види домашніх завдань. Адже варто зробити все, щоб навчання було корисним і результативним, а сама дистанційна форма була наповнена смислом, а не перетворювалася на імітацію, яка, сьогодні, на жаль, все активніше заповнює наше життя.
Любіть те, що робите! Впевнена, саме тоді буде чудовий результат :)
Автор: Тетяна Кузнєцова, Декан Факультету журналістики.